(Walvis)haaien in Exmouth

25 maart 2015 - Exmouth, Verenigd Koninkrijk

We hebben weer een spannende en heerlijke week achter de rug. Helaas ook veel schade gezien door de cycloon van 2 weken geleden. Alles wordt weer gerepareerd en veel campings beginnen net weer op te starten. Onze camping in Exmouth waar we nu zijn is wel weer open, maar het zwembad is nog gesloten, niet alle douches/wc's werken en steeds problemen met internet. Ook van de bomen is bijna de helft omgewaaid, niet verwonderlijk met windsnelheden van 240 km per uur op het hoogtepunt van de cycloon. Gelukkig geen gewonden en de Australiërs blijven er heel rustig onder.
In Coral Bay een paar dagen heerlijk gesnorkeld (Margriet van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat). Veel tropische vissen, maar ook stingrays (roggen) en schildpadden.
Daarna dus door naar Exmouth waar we nu nog 1 nacht op de camping blijven voordat we doorgaan naar het noorden (Dampier; bekend van de film Red Dog, daarna Broome en door richting Darwin wat nog zo'n 3000 kilometer rijden is).
Eergisteren een bootcruise geboekt en op "jacht" gegaan naar walvishaaien. Dit zijn de grootste vissen ter wereld en compleet ongevaarlijk omdat ze plankton eten met een ontzettend grote open bek. Ze kunnen zo'n 18 meter lang worden. Na het eerste snorkelmoment bij een rif en 10 minuten varen werd een walvishaai gespot door het vliegtuigje dat speciaal hiervoor wordt ingezet. Het bleek een walvishaai van zo'n 4 meter te zijn. Normaal duiken ze gelijk naar grote diepte en zie je ze daarna niet meer, maar deze bleef dichtbij de oppervlakte zelfs toen we erin sprongen met onze snorkels. We zijn denk ik wel een half uur bij de walvishaai gebleven terwijl hij rondjes bleef draaien. Het was wel schrikken als hij daarbij met zijn grote bek naar je toe kwam zwemmen. Volgens de bemanning uniek dat een walvishaai zo lang aan de oppervlakte bleef rondzwemmen. Er zijn ook foto's en video-opnamen gemaakt dus we zijn heel benieuwd. En behalve de walvishaai ook nog 9 dolfijnen gespot en een aantal schildpadden. Ook hapjes en lunch was prima verzorgd dus we hebben een heerlijke dag gehad. Een aantal mensen op de boot helaas iets minder vanwege zeeziekte.
Gisterenochtend eerst een mooie wandeling gemaakt langs een kloof en daarna weer gesnorkeld. Ben kreeg de schrik van zijn leven want er lag een haai op de loer van zo'n 1,5-2 meter gelijk aan de beelden uit de Jaws films. Gelijk uit het water gegaan en Margriet durfde er ook niet meer in. Bij het informatiecentrum navraag gedaan, maar het schijnt dat ze niet gevaarlijk zijn omdat ze al genoeg vis kunnen vangen in deze wateren...
Op de terugweg knalde een kangaroo schuin tegen de auto aan, maar gelukkig wist hij na een salto op te krabbelen en weg te springen. En de auto ook gelukkig geen schade behalve een kastje dat eruit kwam zeilen bij het remmen met een hoop spullen.
Vandaag ook weer gesnorkeld nadat Margriet een bezoek had gebracht aan de kapper. Koraal en vissen zijn geweldig! Jammer om daar nu afscheid van te moeten nemen. We hebben echter ook zin om verder te toeren. Weer blijft goed, maar het wordt steeds warmer richting het noorden. Nu is het overdag iets boven de 30, maar in het noorden is het nu tegen de 40. 's Nacht koelt het ook niet echt af en ligt de temperatuur rond de 25 graden. Afzien dus :-)

1. Anja:
    25 maart 2015
    Leuk hoor al die verhalen !!
    Hier is het maar koud, dus geniet maar van de warmte
    xx
  2. Hettie:
    25 maart 2015
    Geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken!
    Hebben jullie nog geen heimwee?
  3. Jan:
    30 maart 2015
    Wat een mooie verhalen allemaal weer... maarre.. doen jullie een uitstapje naar het Verenigd Koninkrijk!?!?! ;) Je hebt namelijk Exmouth, Verenigd Koninkrijk aangegeven ipv Exmouth Australië! :)
    Heel veel plezier verder en blijf verhalen posten, leuk!!!

Groeten,
    Jan Bos