Van Exmouth naar Darwin

7 april 2015 - Darwin, Australië

We hebben weer de nodige kilometers achter de rug. Meer dan 3000 de laatste dagen, waardoor ons totaal nu boven de 11.000 is gekomen.
Het rijden is niet inspannend doordat het één van de minst bewoonde gebieden is van Australië. Tussen de gehuchten ligt soms wel meer dan 500 kilometer waartussen roadhouses liggen. Dat zijn tankstations waar vooral truckers iets gaan eten. Die trucks (hier road trains genoemd) zijn heel spectaculair om te zien. Soms bestaande uit 4 aanhangwagens waardoor ze meer dan 50 meter lang zijn. Ook leuk bij inhaalacties hoewel die nauwelijks nodig zijn bij zo weinig verkeer. Een telling na 2,5 uur rijden leverde in totaal 12 vrachtwagens en 2 personenauto's op. Bijna iedereen begroet elkaar dan ook door de hand op te steken.
Het weer is nog altijd perfect. Geen regen behalve een tropische onweersbui gisterenavond. Temperatuur overdags tegen de 40 graden en 's nachts rond de 30. We hebben 's nacht ook een keer ruim boven de 30 graden gehad, maar dat is niet lekker. Net een sauna waaraan geen einde komt.
Na Exmouth (snorkelen en walvishaaien) zijn we via de kust naar Broome gereden. Onderweg veel mijnen, gaswinning en industriële havenstadjes gezien zoals Port Hedland (ijzererts voor China) en Dampier (bekend van de film Red Dog). En ook leuke koloniale stadjes zoals Cossack en Broome beide ontstaan door de parelvisserij. In Broome zijn we 6 nachten gebleven op een camping met een schitterend zwembad. Bij de beoordelingen had iemand geklaagd dat het water van het zwembad te warm was... Nog nooit eerder gehoord, wel dat het te koud is. Watertemperatuur was overigens prima. Broome is behalve zijn parelvisserij bekend van de schitterende zonsondergangen en kamelenritten op het strand. Behalve met de kameel kun je helaas ook met de auto het strand op, dus rustig liggen doe je er niet.
Na een bezoek aan een krokodillenfarm zijn we via de binnenlanden naar Darwin gereden. De eerste overnachtingsplek bij een rivier was spannend. Er zouden krokodillen kunnen zitten en op de krokodillenfarm hadden ze ons het verschil uitgelegd tussen salties en freshies. De salties zijn gevaarlijk voor mensen en de freshies leven alleen in zoetwater, hebben een spitsere bek, zijn iets kleiner en vallen geen mensen aan. Je zou er dus "gewoon" bij kunnen zwemmen. Wij overal uitgekeken naar krokodillen, maar helaas nergens kunnen spotten. Dat komt waarschijnlijk omdat er nog overal genoeg water stroomt door de rivieren. Als het langzaam droog wordt verzamelen de krokodillen zich bij poelen.
Richting het noorden zie je steeds meer aboriginals. Je ziet ze veel in parken rondhangen waar ze liggen te slapen. Ze zien er over het algemeen ongelukkig uit en in plaatsen waar er veel wonen zie je ook meer bewaking, hekwerken en camera's. Het vormt een groot (politiek) probleem in Australië, volgens een campingeigenaar.
Overigens voel je je nergens onveilig. Er is nauwelijks criminaliteit en fietsen en auto's worden bijvoorbeeld vaak niet afgesloten.
Eergisteren lazen we op nu.nl dat er in Australië een snelle en korte maansverduistering te zien zou zijn (komt 1 keer in de 100 jaar voor). Wij dus onze stoeltjes klaargezet en hiervan genoten tijdens de warme zomeravond.
We zijn gisteren dus aangekomen in de buurt van Darwin wat we morgen gaan verkennen. We blijven hier sowieso een week en misschien wel twee omdat er veel nationale parken rondom Darwin liggen.
Kortom, we genieten volop en hebben voorlopig nog geen zin naar huis te gaan. Dat hoeft gelukkig ook niet :-)
P.S. Fijn dat het in Nederland ook mooi weer is geworden! Geniet er allemaal van!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anja:
    8 april 2015
    Leuk hoor al jullie belevenissen te lezen.
    En ook te zien, geweldig die video's
    lieve groetjes Anja
  2. Sonja:
    8 april 2015
    Spannend, (bijna) zwemmen met krokodilllen! En dan te bedenken dat je vroeger moord en brand schreeuwde toen er een muisje door de kamer rende........,!
    Veel plezier nog!
  3. Margriet Vos:
    9 april 2015
    Wat een mooie reis maken jullie en wat een kilometers maar wel lekker rustig aan weg!
    Het is echt genieten voor jullie.
    Veel plezier verder.
    Groetjes, Aalt en Margriet
  4. Wendy:
    Hoi Ben,

Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!
    Tot snel weer in Nederland.

Groet,

Iris
    Mara
  6. Rob:
    13 april 2015
    Happy birthday mate. Hele fijne dag Ben.
  7. Rob:
    13 april 2015
    Happy birthday mate. Fijne dag Ben.
  8. Lidwien:
    14 april 2015
    Leuk om jullie vakantieverhalen te lezen.
    Lekker blijven genieten!