Van Darwin naar Alice Springs

5 mei 2015 - Alice Springs, Australië

We zijn vanuit Darwin (uiterste noorden) naar Alice Springs (precies in het midden) gereden. Dat is zo'n 1500 kilometer. In Darwin was het 's nachts nog rond de 25 graden, maar hier in Alice Springs hebben we een paar koude nachten gehad net boven het vriespunt. Overdag gelukkig wel lekker warm. Typisch woestijnklimaat.
Onderweg naar Alice Springs mooie natuurparken bezocht en leuke plaatsjes bezichtigd zoals Katherine, Tennant Creek. Niet dat er zoveel mensen wonen, maar wel de mogelijkheid weer een supermarkt aan te doen. Het is altijd hopen op een Coles of Woolworths (de Australische AH) waar ze heerlijke gebraden kip verkopen. Samen met een bak coleslaw een heerlijk etentje. Lekker een picknickplek opzoeken en dan heerlijk buiten tussen de vogels en papegaaien "uit eten".
Ook hebben we de pub bezocht Daly Waters, die in de middle of nowhere ligt. Hier laat iedereen iets achter, zoals identiteitskaartje, t-shirt,onderbroek, bh etc. Leuk om te zien! Hier de heerlijke barramundi (zoetwatervis) burger gegeten. De locale specialiteit.
De natuur is mooi en afwisselend. In Katherine een boottocht gemaakt met als eindbestemming een waterval met meertje om in te zwemmen. En onderweg bizarre rotsformaties gezien zoals Devils Marbles, gigantische rond afgesleten stenen.
Onderweg zie je overigens ook geregeld een koe oversteken en behalve doodgereden kangeroes, soms ook een dode koe in de berm liggen.
We zijn nu al een week in Alice Springs vooral bekend van de flying doctors en de air school waar kinderen in de buitengebieden les krijgen via een internetverbinding, en vroeger via de radio. Sommige kinderen wonen meer dan 1000 kilometer verder op vooral boerderijen in de outback. Eén van de boerderijen heeft een oppervlakte net zo groot als België.
Rondom Alice Springs mooie wandelingen gemaakt door kloven en zelfs een fietstocht.
Vandaag rijden we richting Ayers Rock (tegenwoordig Uluru geheten), het meest bekende symbool van Australië. Het is één gigantische rode steen midden in de woestijn. Volgende week donderdag moeten wij helaas ons "huisje" weer inleveren waarna we nog 4 dagen een hotel hebben geboekt in Adelaide. Nog absoluut geen heimwee, maar leuk om iedereen dan weer live te zien!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ilona:
    5 mei 2015
    He vakantiegangers. . Wat een heerlijk verhaal weer. Dit stuk lijkt me zo spannend. Zo recht door het midden. Al met al wat een reis en avonturen. Super dat jullie dit gewoon doen en ons laten meegenieten. Geniet nog even heel erg de laatste weken. Liefs iloon
  2. Gert-Jan:
    6 mei 2015
    En? Ben zijn gele Spydo achtergelaten in de Daley Waters?? ;-)
    Nog veel plezier daar en geniet er lekker van!