Coral Bay

21 maart 2015 - Coral Bay, Australië

We hebben in Kalbarri 7 nachten doorgebracht op de camping. Heerlijk gerelaxed. Margriet iedere dag minimaal een uur zwemmen in het zwembad, 's ochtends een wandeling, internetten, spelletjes op de telefoon, lezen en snorkelen bij Blue Holes en een supermooie wandeling in het national park. Echt vakantie!!! We wilden nog 1 nachtje blijven, maar toen kwam de politie de camping op om iedereen te waarschuwen voor de aankomende cycloon Olwyn. Iedereen werd geadviseerd naar het zuiden (terug in de richting van Perth) te rijden omdat Kalbarri in de baan zou komen te liggen van de cycloon. We hebben dus alles ingepakt en zijn zo'n 400 kilometer naar het zuiden gereden. 's Avonds begon het iets te waaien en te onweren, maar achteraf is de cycloon heel erg meegevallen. We hebben lekker geslapen en hadden eigenlijk niet zover naar het zuiden door hoeven te rijden omdat de cycloon snel in sterkte afnam nadat deze aan land kwam. De ergste schade was in het kustplaatsje Carnavon waar wij vandaag doorheen zijn gekomen. Veel omgewaaide bomen, kapotte ramen, omheiningen en vooral schade aan de banenplantages, maar geen gewonden of doden. Zoiets kan ééns in de 15 jaar voorkomen...
De laatste 3 dagen zijn wij in Monkey Mia geweest voor de dolfijnen. Deze komen bijna iedere dag naar de kust en worden daar maximaal 3 keer gevoerd in de ochtend. Per keer krijgen maximaal 5 dolfijnen visjes gevoerd wat een klein gedeelte is van wat ze dagelijks nodig hebben. Het is dus altijd de vraag of ze komen... De eerste dag wel veel dolfijnen gezien, maar ze waren niet geïnteresseerd in zo'n voersessie. De tweede en derde dag kwamen ze echter dichtbij het strand en Margriet werd op beide dagen geselecteerd om een visje te geven aan een dolfijn. Margriet heeft drie dagen lang alles afgespeurd en het strand heen en weer gelopen om zoveel mogelijk van de dolfijnen te kunnen zien. Maar ook schildpadden, rifhaaien, stingrays (platte vissen), etc. Het was een paradijs op aarde en voor Margriet ook moeilijk om afscheid te nemen van haar dolfijnen. De komende dagen gaan we snorkelen bij koraalrif, dus wellicht zien we nog dolfijnen en sowieso andere tropische vissen. Het schijnt vergelijkbaar te zijn met het Great Barrier Reef aan de andere kant van Australie. En het is ook mogelijk te snorkelen met walvishaaien (eten plankton) die in deze periode langs de kust trekken. Dit zijn de grootste vissen ter wereld (7 tot 15 meter) en zijn volkomen ongevaarlijk. We zijn benieuwd...
Weer is overigens verder perfect! Iedere dag zon, soms bewolkt maar geen regen. Temperatuur tussen de 30 en 40 graden. 's Ochtends koelt het af tot richting de 20 graden en dan vinden wij het eigenlijk te koud :-)
Het enige minpuntje van de vakantie is de onvoorstelbare hoeveelheid vliegen. We maken er zelfs een sport van wie de meeste vliegen op zijn rug heeft. Aantallen van rond de 30 zijn geen uitzondering. Het enige voordeel is dat ze in de avond weg zijn en dan doen we gezellig de wierook aan voor de muggen.