Darwin en omgeving

20 april 2015 - Darwin, Australië

We zijn nu al zo'n 2 weken in Darwin en omgeving aan het verkennen. Het is hier tropisch, dus veel groen en de eerste dagen 's nachts nog tropische buien en soms onweer gehad. De droge periode is nu echter aangebroken waarin een half jaar geen regen valt. Het is vochtig warm zoals in de sauna met temperaturen rond de 36 graden overdag en 's nachts koelt het af naar zo'n 26 graden. Iedereen, wij nu ook, blijft dus zoveel mogelijk in de schaduw. Australiërs vinden het dus grappig om te zien dat in Europa iedereen zoveel mogelijk in de zon gaat zitten.
Darwin is een leuke stad met veel Aziatische markten, leuk centrum en groot winkelcentrum. Overal zie je nog overblijfselen uit de tweede wereldoorlog zoals oude vliegvelden, bunkers en monumenten.
In de omgeving van Darwin liggen schitterende nationale parken. Vooral Litchfield vonden wij heel mooi met watervallen, ravijnen en rotspoelen waarin  je kunt zwemmen en zelfs snorkelen want er zit veel vis in. Helaas waren een aantal wandelingen en rotspoelen nog gesloten vanwege gevaar op krokodillen of teveel water. Het meest bekende park is Kakadu waar we 4 dagen zijn geweest en bekend staat om zijn rotstekeningen, wandelingen en boottochten. De aboriginals leven hier al zo'n 20.000 jaar en hebben heel veel rotstekeningen gemaakt van kangoeroes, schildpadden en vissen. Ook de boottocht met zonsondergang was erg mooi. Eindelijk krokodillen in het wild gezien en heel veel vogels zoals visarenden en ijsvogeltjes.
Helaas ook pech gehad met de camper. We kampeerden ergens midden in het park op een bushcamping en na een nacht met zo'n 50 muggen in de camper, wilde 's ochtends de auto niet meer starten. Omdat het nog laagseizoen is, waren wij de enigen op de camping en ook buiten mobiel bereik. Gelukkig was er redelijk in de buurt wel een rangerstation voor onderhoudswerkzaamheden in het park. Zij hebben voor ons een garage gebeld. De camper bleek niet te maken (transmissie kapot, lekte olie) waardoor we zijn weggesleept en op een  luxe camping zijn gedropt met de kapotte camper. Twee dagen lekker gerelaxt waarna een nieuwe camper werd gebracht. De indeling in deze camper is anders, maar bevalt prima. Alles wordt dus goed geregeld en we hebben tijd. Helaas begint het aftellen nu voor ons gevoel. Nog 4 weken waarin we vanuit het noorden (Darwin) helemaal naar het zuiden rijden (Adelaide waar we zijn gestart). Dat is ruim 3000 kilometer.

1. Anton:
    28 april 2015
    Joh, ik vind het al reuze knap, dat je in een camper durft te rijden! Is wel relaxed ,dat je ook met pech zo omgaat !Wat een reis van jullie! Ik gun het jullie van harte, hoor! groet van anton melgers